EPC bij verkoop en verhuur van woongebouwen
EPC’s zijn EnergiePrestatiecertificaten en zijn verplicht bij verkoop en verhuur van woningen.
Op het EPC staan een aantal administratieve gegevens. Daarnaast bevat het ook de energiescore die de woning behaalt, wie het rapport heeft opgesteld, tips om nog energiezuiniger te wonen enzovoort. Hiernaast ziet u een afbeelding van een EPC.
Bij wie moet de verkoper of verhuurder het EPC aanvragen?
Als u eigenaar bent van een koop- of huurwoning, stelt u een erkende energiedeskundige type A aan. Dat is een energiedeskundige die door de Vlaamse overheid gemachtigd is om een energierapport op te maken. U vindt een overzicht van alle erkende energiedeskundigen type A op de website www.energiesparen.be. Rubriek ”verkopen en verhuren” voor meer informatie. Het EPC moet u voorleggen aan de kandidaat-kopers of -huurders.
Indien u uw pand verkoopt/verhuurt via Immassur regelen wij dit uiteraard allemaal voor u.
Wat kost een EPC?
De overheid legt geen vaste prijs op voor het opstellen van een EPC dus de kostprijs wordt bepaald door de vrije markt. U vraagt best bij verschillende energiedeskundigen type A een offerte aan. De prijs hangt af van de soort woning en de documenten over de woning die u kunt tonen (plannen, facturen, …).
Hoelang is een EPC geldig?
Het EnergiePrestatieCertificaat is tien jaar geldig, ook als het gebouw opnieuw verkocht of verhuurd wordt. Sinds 2022 zijn enkel nog epc verslagen van 2019 geldig – voor meer informatie kunt u mij hierover contacteren.
Keuring van uw elektrische installatie (AREI)
Defecten in een elektrische installatie kunnen brand of elektrocutie veroorzaken. Daarom moet u uw elektrische installatie verplicht laten controleren.
Tijdens de controle wordt nagegaan of uw elektrische installatie voldoet aan de voorschriften van het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI). De controle moet door een erkend controleorganisme worden uitgevoerd.